Allmänt

Alla priser i butiken anges i svenska kronor, du kan själv välja om du vill att priser ska visa  inklusive eller exklusive svensk lagstadgad mervärdeskatt. I kassan redovisas alltid priset exkl. och inkl. moms samt totalsumma.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och av er givna uppgifter registreras i vårt kundregister.

Skapar du ett konto kan du se status på din beställning och vad som händer med beställningsvaror. Du kan även spara inköpslistor, lägga snabbordrar, se tidigare beställningar samt skapa retur av ditt köp.

OBS! En beställning av beställningsvara kan ej makuleras efter att vi har har lagt beställning hos tillverkare/distributör. En beställning av beställningsvaror över 30 000 sek kan innebära att vi kräver förskottsbetalning på hela eller delar av totalsumman.

- Top -


Kassan

För att handla hos oss måste du ange uppgifter i fält som är obligatoriska i kassan. Om dina uppgifter inte stämmer kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning inte kan levereras.

OBS. Om dina lämnade uppgifter inte är rätt, eller om det inte överensstämmer med folkbokföring makuleras ordern. Bekräftelse på makulering skickas till den mail-adress du angivit i kassan.

- Top -


Betalning

Akutbutiken.se är anslutet till Klarna Checkout. Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att Klarna skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera beroende på Klarnas kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert. I Klarna checkout kan du även välja mellan privat eller företag. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Klarnas villkor finner du i kassan.

Faktura, 30 dagar erbjuds endast kunder som ej kan genomföra köp med Klarna såsom vissa myndigheter m.fl. Är du en ny kund genomför vi kreditkontroll manuellt, konto läggs in i systemet och detta kan innebära lite längre handläggningstid av din beställning. Fakturan hanteras manuellt av oss och därför tillkommer även en faktureringsavgift. För ny kund med köp över 10 000 sek levereras varor efter betald faktura.

- Top -


Leverans

Akutbutiken.se använder Postnord, Schenker samt DHL för att leverera våra beställningar. I kassan väljer du det leveranssätt som passar dig. Under varje alternativ finns information om tjänsten.

OBS! Leverans kan ej ske till box-adresser.

Leveranstider är beroende av lagerstatus, ungefärlig leveranstid visas på artikelsidorna. Beställningsvaror har varierande leveranstid beroende av vilken tillverkare/grossist som levererar. Kontakta oss gärna för leveranstid för specifik vara. OBS! Beställningar av beställningsvaror kan ej makuleras efter att beställningen är hanterad av oss.

Skulle paketet vara skadat vid leverans måste du uppge detta för transportören direkt vid leveransen. Skadade och borttappade paket ansvarar transportören för. Vid eventuell retur ansvarar du som kund för transporten.

 

- Top -


Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. För att du skall kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Om du vill lämna tillbaka en vara så ska ni lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då ni tog emot varan. 

Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan. Om förpackningen saknas, eller är skadad så dras pengar av på återbetalningen för att återställa den till nyskick alternativt köpa in ny förpackning. Försändelser som skickas till oss via postförskott eller efterkrav hämtas inte ut av oss. Fraktkostnad vid nyttjande av ångerrätt står du för och dras av på återbetalningen. Kontakta oss för att få hjälp med retur.

Om du vill använda konsumetverkets ångerblankett kan du hämta den här: Länk till Konsumentverkets ångerblankett

OBS! Ångerrätt gäller enbart konsumenter, alltså dig som handlar som privatperson. Företag har alltså ingen ångerrätt. Även enskilda näringsidkare räknas i detta fall som företag


- Top -


Outhämtade paket

Skulle du inte hämta ut ditt paket skickas det tillbaka till oss. Du får då stå för fraktkostnad samt eventuell expeditionsavgift.

- Top -


Reklamation & Garantier

Vi garanterar att de varor du får är felfria vid leverans. Skulle du få en defekt vara så måste du kontakta oss omgående, senast en 5 dagar från det att du fått paketet. Längden på garantier varierar och du ser på atikelsidorna hur lång garanti som gäller för specifik artikel. Kontakta oss innan du skickar något. Vi hjälper dig med retur av varan.

Vi är måna om att du ska vara 100% nöjd med allt du köper hos oss, därför vill vi att ni kontaktar oss vid minsta problem eller frågor.

- Top -


Eventuella fel

Eftersom det är människor som hanterar alla beställningar, produktbeskrivningar, leveranser m.m. så inträffar fel ibland. Fel rättas till så fort de upptäcks.

Läs mer om dina rättigheter som konsument på konsumentverkets hemsida.

"Tvistlösning på nätet" har tagits fram av EU och ät till för att hjälpa missnöjda kunder. Här kan du klaga på en vara eller tjänst som du har köpt på nätet och hitta en neutral utomstående part som kan hantera tvisten – ett tvistlösningsorgan. I vissa länder kan näringsidkare klaga på konsumenter.

- Top -


Vår policy

Sekretesspolicy
Vi är måna om att du ska känna dig trygga med att lämna ifrån dig dina kontaktuppgifter, personnummer osv till oss.  Därför är butikens kassadel krypterad. All information överförs via https-protokollet med hjälp av 256-bitars SSL-kryptering, vilket är industristandard.

Hantering av kundregistret sker i enlighet med vad som föreskrivs i GDPR (mer information nedan).

Policy gällande Antispam
Akutbutiken.se medverkar ej till att skicka så kallade SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande order, betalning, övrig nödvändig kommunikation gällande köp eller betalning eller kommunikation initierad av er. E-post från tredje part kan komma via formuläret "tipsa en vän" som finns på varje artikel i butiken. Denna tredje part är då någon som har tillgång till er e-post och avsändaren är tvungen att namnge sig samt fylla i ett spam-skydd.

GDPR

Vi vill att du ska känna dig trygg hos oss. Därför är vi på Akutbutiken.se noga med att följa den nya dataskyddslagstiftning, (GDPR). Nedan vill vi informera dig om och för vilka ändamål vi samlar in och använder dina personuppgifter samt hur du kan utöva dina rättigheter.

Personuppgiftsansvarig

Ensus AB (ägare av Akutbutiken.se) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter vid köp genom webbutiken Akutbutiken.se.

Lagring av dina personuppgifter

Ensus AB sparar dina uppgifter så länge som det aktuella syftet kräver. All hantering av personuppgifter sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. 

Ensus AB sparar dina uppgifter för att:

För att Ensus AB ska kunna hantera ditt köp av varor på Akutbutiken.se.
Kunna leverera det du beställt hem till dig.
Ge dig avisering av din beställning.
Säkerställa att du är den som du utger dig för att vara samt kontrollera din ålder.
Genomföra kreditupplysning samt hantera din betalning och erbjuda dig olika betallösningar, t ex faktura eller kortbetalning, faktura- och kontobetalning via Klarna.
Hämta din folkbokföringsadress med hjälp av externa parter, exempelvis Klarna.
Hantera reklamationsärenden och garantiärenden.
För att erbjuda dig ett konto på Akutbutiken.se och kunna administrera detta.
Skicka direktmarknadsföring till dig.
Allmän kommunikation med dig.

Uppgifter som sparas är:

Namn
Telefonnummer
Adress
E-postadress
Personnummer
IP-adress
Betalinformation (t ex kortnummer, transaktionstidpunkt, kortinnehavare)
Kreditupplysningar
Orderinformation
Lösenord
Ordernummer och -historik
Inställningar för ditt konto
Köphistorik och köpsaldo

Rättsliga förpliktelser
Vid sidan av ovanstående angivna rättsliga grunder för behandling av personuppgifter behandlar Ensus AB också personuppgifter för att uppfylla ett antal rättsliga förpliktelser som åligger oss. Dessa rättsliga förpliktelser kräver att Ensus AB behandlar personuppgifter. Lagstiftningen styr lagringstiden för dessa uppgifter. De krav i lagstiftningen som berör Ensus AB är bland annat följande:

Bokföringslagen kräver att Ensus AB behåller uppgifterna, innevarande år och i sju år efter det att en transaktion har genomförts för att möjliggöra en kontroll av företagets bokföring. De personuppgifter som behålls är då de som anges på fakturan, eller i annat underlag som betraktas som bokföringsmaterial t.ex. namn och adress.
Lagar inom produktansvar och produktsäkerhet ställer krav på ett företag att kommunicera till allmänheten och kunder om produktlarm och produktåterkallelser, t.ex. vid en defekt eller hälsovådlig vara. För att detta ska vara möjligt kan Ensus AB komma att spara kunders kontaktuppgifter såsom telefonnummer, e-postadress, bostadsadress och vilken vara kunderna har köpt.
Konsumentköplagen som ger dig som konsument rätt att reklamera en vara som du har köpt hos Akutbutiken.se inom tre år från det att varan köptes. De uppgifter Ensus AB sparar i enlighet med denna lag är uppgifter om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet samt vår korrespondens med dig rörande ärendet.

Förhindra, förebygga och utreda om brott har begåtts
Vidare samlar Ensus AB även in information i syfte att förebygga brott. Detta görs via bevakning av köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik) samt i vissa fall även personnummer. Denna behandling görs med Ensus AB´s berättigade intresse som rättslig grund. I undantagsfall kan personuppgifter också behandlas för att utgöra underlag för utredning om ett brott har begåtts. I sådana situationer behandlas personuppgifter för att det är nödvändigt för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras i ett enskilt fall.

Anställdas tillgång till personuppgifter
Anställda i Ensus AB har tillgång till personuppgifter i varierande omfattning. Kunddataadministrationen underlättar efterlevnaden av dataskyddslagstiftningen vad gäller uppgifternas korrekthet och möjlighet att överföra dessa.

Överföring och utlämnande av dina personuppgifter till externa partner
Dina personuppgifter kan överföras eller utlämnas till nedan beskrivna kategorier av mottagare. Ensus AB lämnar ut personuppgifterna då vi anser att det är nödvändigt för att kunna erbjuda dig våra tjänster. Externa parter som vi överför personuppgifter till kommer inte att behandla personuppgifterna på ett sätt som är oförenligt med syftet till att vi samlade in uppgifterna. Exempel på sådana parter:

Leverantörer av posttjänster, speditörer, leverantörer av transporttjänster, företag inom eliminering av dokument-/databärare
IT-tjänsteleverantörer inom ramen för underhåll och skötsel av programvara
Leverantörer vid leverans av vara från leverantören direkt till dig som kund och kundspecifika ärenden
Tjänsteleverantörer inom kreditprövning, inkasso och dialogmarknadsföring
Myndigheter, i förekommande fall t.ex. Polisen eller Skatteverket

Betalningsförlopp
Dina betaluppgifter varken samlas in, bearbetas eller sparas i något av Ensus AB´s IT-system. Genomförandet av betalning sker uteslutande i externa system. Det tekniska och juridiska ansvaret ligger hos den leverantör av betaltjänster som anlitas. Ensus AB använder uteslutande leverantörer av betaltjänster som är certifierade enligt PCI DSS* och uppfyller därmed gällande krav på säker hantering och lagring av kortdata.

Spårning av försändelse
När du handlar hos oss och godkänner våra köpevillkor kommer din e-postadress att skickas vidare till en distributör för att du ska ha möjlighet att spåra din försändelse. Distributörer använder din e-postadress för att erbjuda dig att följa din beställning och hålla dig informerad om var din beställda vara befinner sig och när den kommer att levereras.

Dina rättigheter
Ensus AB garanterar att dina rättigheter med avseende på hantering av personuppgifter efterlevs. Du kan alltid invända mot att dina personuppgifter används i marknadsföringssyften. Om du t ex inte längre önskar få e-post av oss kan du avregistrera dig från våra e-postutskick längst ner i varje e-postmeddelande. Alternativt kan du alltid vända dig till kundservice@ensus.se för att få hjälp.

I enlighet med gällande dataskyddslagstiftning har du rätt att få information om vilka av dina personuppgifter vi behandlar. Om du kontaktar oss för att utöva någon av dina rättigheter kan vi komma att behöva begära ytterligare information av dig för att säkerställa att du är du.

På din begäran kan du få information om vilka personuppgifter om dig som vi behandlar.
Du har rätt till rättelse av dina uppgifter så att eventuellt felaktiga personuppgifter kan bli korrigerade, alternativt komplettera ofullständiga personuppgifter inom ramen för det angivna ändamålet.
Du har rätt att begära radering eller begränsning av dina personuppgifter samt rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter. Dessa rättigheter är dock inte absoluta: exempel på undantag från rätten till radering är för de fall personuppgifterna är nödvändiga för att uppfylla ändamålet eller om det finns en rättslig förpliktelse som innebär att vi måste spara personuppgifterna..
Du har rätt att, av skäl som beror på din personliga situation, när som helst invända mot behandling av dina personuppgifter som är nödvändig för ändamål som rör våra eller tredje parts berättigade intressen, om inte dina intressen eller grundläggande rättigheter och friheter väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter. Om du gör en invändning bearbetar vi i detta fall inte längre dina personuppgifter, med undantag för om vi kan belägga tvingande, skyddade grunder för bearbetningen som överväger dina intressen, rättigheter och friheter eller om bearbetningen har till syfte att göra gällande, utöva eller försvara juridiska anspråk. Detta gäller även en profilering som stödjer sig på dessa bestämmelser.
Om du skulle ha några klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna klagomål till Datainspektionen. Datainspektionen är den svenska myndighet som ansvarar för uppföljning av oss och andra bolag som hanterar personuppgifter på den svenska marknaden.