Allmänt

Alla priser i butiken anges i svenska kronor, du kan själv välja om du vill att priser ska visa  inklusive eller exklusive svensk lagstadgad mervärdeskatt. I kassan redovisas alltid priset exkl. och inkl. moms samt totalsumma.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och av er givna uppgifter registreras i vårt kundregister.

Skapar du ett konto kan du se status på din beställning och vad som händer med beställningsvaror. Du kan även spara inköpslistor, lägga snabbordrar, se tidigare beställningar samt skapa retur av ditt köp.

OBS! En beställning av beställningsvara kan ej makuleras efter att vi har har lagt beställning hos tillverkare/distributör. En beställning av beställningsvaror över 50 000 sek kan innebära att vi kräver förskottsbetalning på hela eller delar av totalsumman.

- Top -


Kassan

För att handla hos oss måste du ange uppgifter i fält som är obligatoriska i kassan. Om dina uppgifter inte stämmer kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning inte kan levereras.

OBS. Om dina lämnade uppgifter inte är rätt, eller om det inte överensstämmer med folkbokföring makuleras ordern. Bekräftelse på makulering skickas till den mail-adress du angivit i kassan.

- Top -


Betalning

Akutbutiken.se är anslutet till Klarna Checkout. Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att Klarna skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera beroende på Klarnas kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert. I Klarna checkout kan du även välja mellan privat eller företag. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Klarnas villkor finner du i kassan.

Faktura, 30 dagar erbjuds endast kunder som ej kan genomföra köp med Klarna såsom vissa myndigheter m.fl. Är du en ny kund genomför vi kreditkontroll manuellt, konto läggs in i systemet och detta kan innebära lite längre handläggningstid av din beställning. Fakturan hanteras manuellt av oss och därför tillkommer även en faktureringsavgift. För ny kund med köp över 10 000 sek levereras varor efter betald faktura.

- Top -


Leverans

Postens Varubrev direkt till din brevlåda. Om inte paketet får plats i din brevlåda får du en avi och paketet hämtas på utlämningsställe. Ser du inte alternativet "Posten B´Varubrev" i kassan är din beställning för tung för detta alternativ. Posten Varubrev är inte en spårbar försändelse.

Schenker:
Paket till privatpersoner och enskilda företag s
kickas
till ett utlämningsställe när dig. Avisering får du via mejl.
Leverans till företag går till varumottagning, reception eller liknande och du måste vara tillgänglig för mottagning mellan 0700-1600. Om leverans ej kunnat ske hämtas försändelse på Schenker terminal eller kan utkörning ske efter överenskommelse mot extra debittering.

Vissa artiklar har lagerstatus som visara leverans av TNT & UPS. Dessa artiklar skickas direkt från centrallager hem till dig. Normal leveransstid av lagervara är 10-20 dagar, skulle din beställda vara inte finnas i lager kommer vi kontakta direkt när vi hanterar din beställning. Beställning av dessa varor kan ej makuleras efter att vi hanterat din beställning. Brandskydd skickas direkt från centrallager, därför visas ej lagerstatus på desaa artikelsidor, kontakta oss gärna för aktuell lagerstatus.

OBS! Leverans kan ej ske till box-adresser.

Leveranstider är beroende av lagerstatus, ungefärlig leveranstid visas på artikelsidorna. Beställningsvaror har varierande leveranstid beroende av vilken tillverkare/grossist som levererar. Kontakta oss gärna för leveranstid för specifik vara. OBS! Beställningar av beställningsvaror kan ej makuleras efter att beställningen är hanterad av oss.

Skulle paketet vara skadat vid leverans måste du uppge detta för transportören direkt vid leveransen. Skadade och borttappade paket ansvarar transportören för. Vid eventuell retur ansvarar du som kund för transporten.

 

- Top -


Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. För att du skall kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Om du vill lämna tillbaka en vara så ska ni lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då ni tog emot varan. 

Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan. Om förpackningen saknas, eller är skadad så dras pengar av på återbetalningen för att återställa den till nyskick alternativt köpa in ny förpackning. Returer sköts av oss. Försändelser som skickas till oss via postförskott eller efterkrav hämtas inte ut av oss. Fraktkostnad vid nyttjande av ångerrätt står du för och dras av på återbetalningen. Kontakta oss för att få hjälp med retur.

Skapar du ett login kan du via "mina sidor" enkelt skapa en returförfrågan.

- Top -


Outhämtade paket

Skulle du inte hämta ut ditt paket skickas det tillbaka till oss. Du får då stå för fraktkostnad samt eventuell expeditionsavgift.

- Top -


Reklamation & Garantier

Vi garanterar att de varor du får är felfria vid leverans. Skulle du få en defekt vara så måste du kontakta oss omgående, senast en 5 dagar från det att du fått paketet. Längden på garantier varierar och du ser på atikelsidorna hur lång garanti som gäller för specifik artikel. Kontakta oss innan du skickar något. Vi hjälper dig med retur av varan.

Vi är måna om att du ska vara 100% nöjd med allt du köper hos oss, därför vill vi att ni kontaktar oss vid minsta problem eller frågor.

- Top -


Eventuella fel

Eftersom det är människor som hanterar alla beställningar, produktbeskrivningar, leveranser m.m. så inträffar fel ibland. Fel rättas till så fort de upptäcks.

Läs mer om dina rättigheter som konsument på konsumentverkets hemsida.

"Tvistlösning på nätet" har tagits fram av EU och ät till för att hjälpa missnöjda kunder. Här kan du klaga på en vara eller tjänst som du har köpt på nätet och hitta en neutral utomstående part som kan hantera tvisten – ett tvistlösningsorgan. I vissa länder kan näringsidkare klaga på konsumenter.

- Top -


Vår policy

Sekretesspolicy
Kunduppgifter som du registrerat hos Akutbutiken.se lämnas aldrig ut till tredje part. De används endast till att internt administrera beställningar och betalningar. Har du registrerat dig som kund hos oss och vill avsluta detta, meddela oss då så raderar vi uppgifterna direkt.

Vi är måna om att du ska känna dig trygga med att lämna ifrån dig dina kontaktuppgifter, personnummer osv till oss.  Därför är butikens kassadel krypterad. All information överförs via https-protokollet med hjälp av 256-bitars SSL-kryptering, vilket är industristandard.

Hantering av kundregistret sker i enlighet med vad som föreskrivs i personuppgiftslagen, PUL.

Policy gällande Antispam
Akutbutiken.se medverkar ej till att skicka så kallade SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande order, betalning, övrig nödvändig kommunikation gällande köp eller betalning eller kommunikation initierad av er. E-post från tredje part kan komma via formuläret "tipsa en vän" som finns på varje artikel i butiken. Denna tredje part är då någon som har tillgång till er e-post och avsändaren är tvungen att namnge sig samt fylla i ett spam-skydd.